НАКЪДЕ С ДЕТЕ: Водопад Котлите, близо до Костинброд

На около шейсет километра от София и близо до Букоровския и Разбоишкия манастир се намира водопад Котлите. Ние се надявахме на чудо и го посетихме през августовите жеги, затова падаща вода не видяхме :).

Искахме да се уверим докъде може да се стигне с кола, преди да направим посещение на местността малко след топенето на снеговете и пролетните дъждове. Добрата новина е, че утъпкан черен път води до манастирa, които наистина e близо до водопада. Не толкова добрата е, че последните стотина метра до водопада са стръмни и слизането е сложно с малки деца. Препоръчваме да водите деца над 5 години и броят на възрастните да е по-голям от броя на децата.

Долу имаше вир дори през горещия август. Мястото е красиво и без прохладните струи на водопада, но по пътя има уловка, за която трябва да внимавате.

За да стигнете до водопада Котлите от София, трябва да следвате маршрута: София – Костинброд- Бучин проход – Годеч – Разбоище. Ако идвате от друго място, ще трябва да излезете на тази отсечка. След като стигнете до Годеч, ще видите табели за три от манастирите в тази посока: манастир „Свети Дух“, Букоровски манастир, Разбоишки манастир.  Вашата цел е Букоровски манастир. След като стигнете табелата на село Разбоище, завивате наляво по черен, но равен път и след около километър и половина сте на поляните пред манастира. Там има място да оставите автомобила си.

Ето как изглежда ливадата пред манастира. Букоровският манастир е малък, състои се от пет долепени една до друга църкви.  Според Уикипедия това е:

Вторият манастир в света и единственият в България с пет църкви – Св. Георги, Св. Петка, Св. св. Кирил и Методий, Св. Неделя и Вси Светии.

Засега действаща е само първата църква „Св. Георги“. Когато го посетихме, имаше ремонтни дейности и по останалите четири църкви. Вероятно в скоро време те също ще бъдат отворени за посещение.

В двора на манастира си наляхме вода – имайте го предвид, ако сте там в горещо време и като нас привършите запасите си от вода. Наблизо няма магазини.

Покрай манастира поехме пеша по черен, но по-неравен път с табелки, оказващи посоката към водопад Котлите. Внимавайте, защото ще видите голяма жълта стрелка-табела без надпис, която НЕ ВОДИ към водопада. След нея има безброй червени маркери по земята и храстите. Ние се подведохме и след екстремно спускане с две деца и багаж по сипеите, стигнахме до почти пресъхнал, циментиран извор. Може би през пролетта сред шубраците около него също е интересно, но мястото е тясно и пълно с коприва.

Връщането по сипея с багаж и деца ни поизмори. Много внимавахме за табелите вече.

Върнахме до гореспоменатата стрелка и продължиме пак по черния път, от който се бяхме отклонили. След не повече от триста метра излязохме на леко стръмна полянка – удобна за пикник, ако не е летен пек и най-важното – с табелка с надпис:

От тази табела до водопада остава най-трудната част – пътят е стръмен и води право надолу, но пък има много дървета и прохладна сянка. След около 70- 80 метра има скала и по-широка част, където да поседнете – скалата е на ниво горен ръб на водопада. Има табелки за посоката – пътеката става тясна и накрая се превръща в сипей. След епопеята с извора нямахме сили да сваляме долу и после да качим пак децата, така че до финала стигнаха само двамата бащи.

Долу в края на август има блатисто езерце, падаща вода няма. В езерцето видяхме доста водни змии. По наши сметки, през пролетта, когато се топят снеговете, водата пада от около 10-12 метра – ако сме преценили правилно мястото, от което тя би трябвало да се изтича към езерцето.

Носете със себе си:

• вода

• храна

• слънцезащитен крем и шапки

• защита от комари (край езерото)

• постелка за пикник

На хълмчето над водопада също може да поседнете и да се насладите на заобикалящата ви природа. Хълмът е лесно достъпен дори за малки деца. Дотам спокойно ще добутате и количка. Гледката към заобикалящите ви планини е безкрайна. Сянка няма никаква.

• Децата и възрастните се радват на:

• гледката на околните планини

• птици, влечуги и безброй насекоми навсякъде около вас

• слънчеви места за пикник

• водопад през пролетта

• близкият манастир

Наблизо е и Разбоишкият манастир. Видяхме отбивката по пътя, но бяхме твърде уморени, за да се разходим и до него. Оставяме го за друг път.

Автор: Явор Радев

Редактор: Евел Инара

Снимки и видео: Явор Радев, Евел Инара

© Всички права запазени. Препечатване на текста, изображенията и части от текста е възможно само със съгласието на авторите на статията.